Ett helt nytt koncept till stor nytta för kunderna
Publicerad 6/10, 2020 kl. 11:06I våras öppnade Husqvarna Construction Products sitt nya servicecenter i Stockholm. Servicecentret följer ett helt nytt koncept där butik, verkstad, utbildning och kontor förenats i en och samma enhet. En klar förstärkning av kundnyttan för Husqvarna i Stockholmsområdet.
Husqvarnas nya servicecenter i Stockholm ligger på Smista Allé 15C i Segeltorp, ett stenkast från E4:an. När Professionell Demolering besöker möter Husqvarnas servicechef för Norden, Simon Nordlund, upp. Simons fulla titel är Nordic Regional & Sweden Service Manager.
“Syftet med det nya servicecentret är rent generellt att öka tillgängligheten för kunderna i fråga om produkter, service, reparation och utbildning. Eftermarknaden är oerhört viktig för oss och vi ska vara lätt tillgängliga när kunderna behöver oss”, säger Simon.
Husqvarna öppnade servicecentret i Segeltorp redan i maj i år men på grund av Corona-restriktioner har man inte kunnat hålla någon officiell invigning ännu.
Det första av sitt slag i världen
Servicecentret i Segeltorp skiljer sig en hel del från Husqvarnas övriga servicecenter runt om i världen. Kontoret i Segeltorp är lite av en “Concept store” med en noga uttänkt design och funktion. Exempelvis är butiksdelen en mall för hur andra servicecenter runt om i världen kommer att se ut. Designen framhäver Husqvarnas varumärke och tillverkarens breda maskin- och verktygssortiment. Servicecentret är det första av sitt slag i världen.
“Förutom att vi har själva butiken så finns här en modern och komplett verkstad med all nödvändig utrustning för att kunna serva och reparera alla våra produkter snabbt, smidigt och med högsta kvalitet. Vi har också ett särskilt testrum där vi kan både demonstrera och testköra maskiner och verktyg. På övervåningen finns utrymmen för våra säljare samt konferensrum där vi kan hålla utbildningar”, berättar Simon.
Just den här breda kombinationen av butik, verkstad, testutrymme, konferensutrymme och kontor är unikt för det nya konceptet. Naturligtvis finns även utrymme för kunderna att kunna sitta ner och ta en fika när de är inne och handlar, lämnar eller hämtar maskiner och verktyg. Tanken på sikt är att även hålla kundutbildningar i lokalerna när Corona-läget lättar. Man har också ett väl tilltaget verktygslager bestående av det mesta av klingor och borr samt verktyg från HTC för slipning och polering av golvytor. Naturligtvis är golvet i butiken ett Superfloor från HTC.
“Trots att vi ännu inte kunnat hålla någon officiell invigning av lokalerna har servicecentret redan blivit en given samlingsplats för i synnerhet håltagare som kommer hit och fikar samtidigt som de plockar ut verktyg eller maskiner. Det är främst proffsanvändarna inom håltagning och rivning som besöker”, säger Simon.
Ytan på det nya servicecentret är 600 kvm fördelat på två våningar. Totalt är tre personer permanent stationerade här. Det är Marcus Johansson som är butiksansvarig och innesäljare, Leif Johansson som är servicetekniker och som ansvarar för verkstaden samt Mikael Hansen som är mobil servicetekniker i hela Mälardalen. Leif är en riktig specialist på service och reparation och har bland annat jobbat många år på Dynapac/Atlas Copco med service och reparation av vibroplattor. Mikael, den mobila serviceteknikern, rör sig ständigt i Storstockholm och hela Mälardalen och servar maskiner på plats. Han levererar även verktyg och maskiner till kunder i området. Till sin hjälp har han en komplett utrustad servicebuss. Just konceptet med mobila servicetekniker är nytt inom Husqvarna. Förutom dessa tre anställda utgår ytterligare tre Husqvarnasäljare från kontoret i Segeltorp.
Stockholm är Sveriges största byggmarknad
Men vad ligger bakom satsningen på nytt servicecenter i Stockholm och dessutom i en helt ny kostym? “Först och främst är Stockholm tveklöst Sveriges största byggmarknad och högt prioriterad bland de flesta leverantörer. Om vi ska fortsätta växa i Stockholm måste vi modernisera. Vi måste öka vår servicetillgänglighet och samtidigt vara kompletta när det gäller att visa hela vårt utbud av maskiner, verktyg, utbildningar med mera”, säger Simon.
En ganska stor andel håltagare besöker servicecentret dagligen, och även rivare och andra entreprenörer. Andelen maskinuthyrare ökar också. “Målet är att servicecentret ska bli en fast punkt för entreprenören där han hittar allt han söker och kan få snabb hjälp i sin verksamhet. Vi ser en enorm potential i detta och vi kommer att kunna växa starkt i Stockholm bland annat tack vare det nya servicecentret som blir lite av ett nav för vår verksamhet i Stockholm”, tillägger Simon.
Målet är också att ha ett komplett butikssortiment med maskiner och verktyg. Man har i princip nått ända fram med detta men man hoppas också kunna visa Husqvarnas rivningsrobotar i butiken. De kanske inte precis kommer att finnas på hyllan men kunderna ska kunna testköra dem.
Ett brett urval av övriga produkter finns dock redan på plats som kompletta borrsystem, väggsågar, slipmaskiner, industridammsugare med mera och så förstås Husqvarna och HTCs breda sortiment av diamantverktyg och verktyg för slipning och polering av betonggolv.
Servicecentret kommer naturligtvis att täcka in Husqvarnas relativt nya satsning på bygg- och anläggningsprodukter såsom markvibratorer, olika typer av betongbearbetningsprodukter såsom glättare, ytvibratorer, balkar med mera.
“Vi ser ett tydligt ökat intresse i hela Europa för exempelvis glättare vilket är ett område vi vill satsa mer inom då det också är handlar om behandling av betongytor. För att kunna skapa en betongyta börjar det med att packa marken. Med vårt ny produktutbud har vi nu hela kedjan av produkter som ingår i den processen”, säger Simon.